Prvotním cílem bezpečněho výstupu je minimalizovat všechna možná rizika, která vás mohou potkat. A z těch nejhorších nočních můr je setkání s lodí nebo vodním skůtrem.
Bójka
Na skupinu by měla být aspoň jedna bójka. Ale co když se z nějekého důvodu od skupiny oddělíte? Lépe mít svoji vlastní. Bójka plní dva hlavní účely:
- Dává vědět těm na povrchu, že tam jsou potápěči a hodlají se vynořit
- Vám dává jistotu při výstupu - máte linku, na kterou se můžete lehce zavěsit a kontrolovat svoji rychlost výstupu.
Včasný začátek
Výstup na hladinu trvá nějakou dobu. Je potřeba s ním počítat při spotřebě vzduchu (to je snad jasné). Může to být nejnudnější a nejotravnější fáze ponoru. Již je zima, začínáte být unaveni a ještě těch protivných XX minut! Začněte s výstupem včas.
Pomalu
Snad všechny školy učí, že maximální rychlost výstupu je 9 m/min. Počítače tuto rychlost hlídají a mnohé umí upravit dokomprese podle rychlosti výstupu. Takže času dost. Rozhížejte se, kontrolujte hladinu - jsou vlny? Jsou tam lodě?
Safety stop
I když to není nutné, všechny školy dnes učí, že ponor pod 10 metrů má být zakončen safety stopem (3 min v 5 m). I během bezpečnostní zastávky kontrolujte hladinu. To jste již většinou tak mělko, že můžete i rozpoznat vaši loď, pokud se potápíte z lodi.
Výstup na hladinu
Po skončení bezpečnostní zastávky pomalu stoupejte na hladinu. Opět se stále rozhlížejte, nemějte oči upřené na počítač nebo hloubkoměr. Kontrolujte své okolí v rozsahu 360°.
Většina škol doporučuje stoupat s jednou rukou nad hlavou a držet inflátor svého BCD, aby jste mohli včas upustit vzduch. Není to samoúčelné. Je to také proto, aby jste do překážky narazili nejprve rukou a ne hlavou. Náraz do houpající se lodi není nic příjemného. A pokud je tam vrtule vodního skůtru...
Pokud ale vidíte pohybující se lodě na hladině, raději pár minut počkejte bezpeční svých 5 metrů, než provoz přestane.
Vynoření
Vynořujte se co nejblíže vaší bójky nebo potápěčské lodi. Ostatní si budou udržovat odstup a tak je tam relativně nejbezpečněji.
Zdá se, že tyto body jsou platné hlavně pro safari, kde je větší koncentrace lodí a podápěčů. Ano, na českém lomu většinou nehrozí, že přijede parník, ale stačí Orlík nebo Rakouská jezera, kde se čas od času nějaká ta motorová loď nebo skůtr objeví.