Octopus CB

5 špatných návyků

Každý má tendenci nějaké věci "ošulit". Zvlášť, pokud se již dlouho nic nestalo. A každý to děláme.

Každý z nás se dopustil při potápění nějakého ošulení, zjednodušení. prostě proto, že podle předchozích zkušeností předpokládáme, že.... Předpokládáme, že máme čistý vzduch, že máme dost olova, že záložní automatika je funkční, že bójka je na svém místě, ...

islustrační fotoNěkterá z těchto zjednodušení je jen nedbalost, která nemusí být hned problémem, ale některá mohou vést k opravdovému problému.

Přeskočení buddy-check

Buddy check se jmenuje "kontrola kamaráda" proto, že máte svého kamaráda zkontrolovat. Ale správný překlad by měl být "bezpečnostní kontrola před ponorem". Není to o přátelském poplácání po rameni, jak jsme dobří, ale o rutinu, která může zachránit život. Nepamatujete si různé říkanky? Tak to vezměte odshora dolů.

  • Má masku?
  • Ma puštěnou lahev a našroubovanou automatiku/automatiky. Je v lahvi správný tlak? Automatiky fungují?
  • Jde BCD nafouknout/vyfouknout?
  • Jde sucháč nafouknout/vyfouknout. Vypouštěcím ventilem jde otáčet?
  • Má zátěž - na opasku i integrovanou?
  • Má ploutve?
  • Baterku, nůž, záložní baterku, foťák...
  • Má stage nebo deko lahev? Je tam automatika, je tam tlak. Kontrolovali jste směs? Je tam ta správná? O více lahvích nebudeme diskutovat.

Zjistit, že nemáte připojený inflátor nebo ventil u suchého obleku v 10 metrech je dost pozdě. Ale dá se to vyřešit. Zjistit ve 30 metrech, že záložní ventil je zavřený a vy máte freeflow na primárním, je hoodně pozdě. Ale furt se to dá řešit. Skok do vody v proudu bez ploutví se už nevyřeší, většinou. A zjištění, že nemáte bójku a proudem letíte nevíte kam, je napováženou.

Sundání masky a regulátoru na hladině

Ano, pos končení ponoru většina z nás chce hned vyprávět, co viděli, zažili. Znám i takové, co mluvily a měly automatiku v ústech. Ale brzděte a odložte to až na dobu, kdy

  • budete mít nafouknutý BCD
  • odeslali jste na loď a buddymu vzkaz "jsem OK"
  • přesvědčili jste se, že všichni ze skupiny jsou OK.

Pokud jsou vlny, pokud lodi běží motor - toto jsou dva momenty, kdy je nutné si nechat masku a regulátor. Vlny vám zalijí obličej slanou vodou, přijde nějaká nenadálá a už se topíte. A pokud běží motor, snadno se můžete i během pár nádechů přiotrávit z výfukových plynů.

Hloubka

Učíme se, že hloubka zesiluje všechno. Množství vzduchu, který spotřebujeme, množství dusíku, které se v nás rozpustí, díky dusíku je silnější dusíkové opojení. Jediné, co hloubka rozpouští, je opatrnost a soudnost.

V modelové situaci se skupina dohodne, že maximální hloubka bude 25 m. Všichni brzdí spořádaně ve 23m. Ale protože máte pocit, že to je málo, klesnete ještě na 28 a tam, kousek pod skupinou, budete plavat 15 minut. Tento rozdíl 5 metrů pod dobu 15 minut zkrátí ponor o cca 10 minut na spotřebovaném výduchu. O ty musíte dříve z vody. Kvůli vám. Kvůli touze být hlouběji. Už chápete, proč vás nemají rádi?

Vynechání analýzy plynů

Loď opouští molo, váš nitrox analyzátor ukazuje prázdnou baterii. Ale co, včera to bylo taky v pořádku. Jde se na vrak ve 30 metrech, zatím jsem měl vždy EAN 32, tak je to OK. Prodloužím si deco jako při ponoru se vzduchem a bude dobrý. To pro případ, že Nitrox není dost silný.

Na deku je najednou nějak divně, sladko a slano v puse, mravenci na tvářích, šedé vidění. Co to je v té flašce?? Budy vás tahá za žaket nahoru. V hloubce 16 metrů je to v pohodě a máte pocit, že se nic nestalo. Ale pro jistotu na loď. Půjčíte se analyzátor a zkoušíte, co v té flašce bylo... A navěřícně koukáte na hodnoty ... 50%.

Ignorace zákonů

Murphy's lawNevěnujete pozornost přírodním zákonům. Potápění je souběh 4 zákonů: Newtonova, Daltonova, Charlesova a Murphyho. Ten poslední je nejčastěji pozorovatelný. Nemáte kameru a potkáte velrybáka nebo žraloha nebo aspoň velkého kanice. Neuěláte kontrolu a skočíte do vody bez olov. A další a další variace na dané téma jsou známy všem potápěčům.

Věnujte pozornost tomu malému skřítkovi v hlavě, který říká: "Zpomal, zkontroluj!"